City Trippin’: Café de Pels

Gisteren had ik in Amsterdam een interview dat ik nooit meer zal vergeten (en waarover morgen hopelijk meer). Na afloop ben ik nog snel even de stad ingereden, recht naar De 9 Straatjes. Dat is mijn favoriete buurt in één van mijn favoriete steden, waar je geen coffee- of seksshops vindt, maar wel tientallen leuke kleding- en boekenwinkels, restaurantjes, bakkerijen en koffiebars. Omdat het er al druk genoeg is, vertel ik niet waar het ligt (zoek het zelf maar uit), maar het is altijd heerlijk om er in rond te lopen. Gisteren was ik er pal op de middag, op zoek naar iets om te eten. Plots passeerde ik een café waarop heel klein stickers met de logo’s van een achttal kranten hingen. Alle Nederlandse, en daarnaast nog Le Monde, de Financial Times, de International Herald Tribune, de Süddeutsche Zeitung  en, jawel, De Morgen, als enige Belgische krant. Een mooie selctie, dus. Binnen bleek ook nog een wand voorbehouden voor tijdschriften. Daarin zat Vrij Nederland, Der Spiegel, The Economist en, jawel, Humo, als enig Belgisch tijdschrift. Wat me pas halverwege het lezen van mijn krant opviel, toen ik al bezig was met het prachtige stukje van Yves Desmet over ‘Het Verdriet van de Mediawatcher’, de verzamelde columns van Marc Didden, was dat er geen muziek speelde. Rond me in het bruine café zat iedereen te lezen, en hier en daar hadden twee mensen een fijn gesprek. Nadat mijn broodje makreel en cappucino, achteraf gezien niet echt een uitstekende combinatie, achterover waren geslagen en ik aan de bar ging afrekenen, vroeg ik aan de jongen achter de contoire of hij geen kaartje had van Café De Pels, zoals het etablissement heette. ‘Ja hoor’, zei hij, en nam een bierkaartje van Jupiler, het bier dat daar getapt wordt (nog een reden om te gaan!), en een stempel, die hij daarop kwakte. Op de stempel stond naast Café De Pels en een hond: ‘Diverse consumpties plus goed gesprek.’

Meer moet dat niet zijn, quoi.

Een Reactie op “City Trippin’: Café de Pels

  1. De Pels is één van de bekendste schrijverscafé’s in Amsterdam. Door sommmige smalend links-artistiek nest genoemd. Ze trekken veel lezers en schrijvers aan, vandaar ook het uitgebreide assortiment aan nieuws en duiding.

Geef een reactie

