Artikels over reality-tv: been there, done that

Ik doe het niet graag, maar mag ik voor één keer even opscheppen met mezelf? Naar aanleiding van de zelfmoord van de Mijn Restaurant-kandidaat lees ik plots overal artikels over hoe reality-tv van alles manipuleert. Vandaag opnieuw een stuk in P Magazine, dat ik nog niet heb gelezen. Zaterdag stond er ook al één in Het Laatste Nieuws. Dat artikel was een klakkeloze kopie van wat mijn toenmalige collega Tom De Leur en ik bijna vier jaar geleden al geschreven hebben in Het Nieuwsblad. Copy, paste en hup, naar de drukkerij. Mag de lat wat hoger, alstublieft? Reality-tv heeft de voorbije vier jaar geboomd. Mijn Restaurant bestond nog niet toen wij dat stuk schreven. Het genre op zich is geëvolueerd, en volgens mij ook een stuk geprofessionaliseerd, met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. Dat vraagt een nieuwe aanpak als je dat als journalist behandelt, in plaats van nog maar eens dezelfde mensen te laten getuigen die jaren geleden negatieve ervaringen hebben meegemaakt in programma’s als Stanley’s Route of Toast Kannibaal. Je moet kijken naar wat er vandaag gebeurt bij een programma als Mijn Restaurant. De omkadering en psychologische begeleiding is volgens mij beter dan destijds, maar de druk voor de kandidaten is ook een pak groter geworden. Dat programma haalt meer dan een miljoen kijkers. Dat betekent dat meer dan één op vijf Vlamingen je herkent (en vaak ook aanspreekt) op straat. 
Ik herinner me nog dat Tom en ik destijds één of andere journalistieke prijs met dat artikel hebben gewonnen. De prijs was een bureaulamp, die Tom is gaan ophalen. Werkt ze nog, Tom?

2 Reacties op “Artikels over reality-tv: been there, done that

  1. Ik vraag me trouwens af hoeveel negers (excuseer, zwarte afrikanen) zelfmoord gepleegd hebben omdat ze niet met hun fiets door het camerabeeld mochten rijden. dat was één van de spraakmakende voorbeelden die tijdens de cases in hln werden blootgelegd.

Geef een reactie

