Born To Run

In Thailand heb ik de Amerikaan Jim leren kennen, met wie ik eens ben gaan joggen langs het strand op het prachtige eiland Ko Lanta. Ik vertelde hem over mijn favoriet loopbook: That’s What I Talk About When I Talk About Running’ van Haruki Murakami. Hij vertelde mij over zijn favoriet loopboek: Born To Run van Christopher McDougall. In Melbourne heb ik het uiteindelijk gevonden en sindsdien ben ik erin aan het lezen.

McDougall is een Amerikaanse journalist die een aantal sportstukken had geschreven voor Esquire, Men’s Health en The New York Times Magazine (zet dat op uw CV!) toen hij op zoek ging naar de Tarahumara Indians, een stam die leeft in de copper canyons in het noorden van Mexico, wat een prachtig gebied moet zijn, maar tevens zeer gevaarlijk om door te reizen, want volledig gecontroleerd door drugskartels. Die Tarahumara Indianen zijn een stam die niets anders doen dan lopen. Hebben ze iets te vieren, dan lopen ze gewoon drie dagen achter elkaar, een stuk of acht marathons aan één stuk.

McDougall trekt uiteindelijk met een groep van de beste ultrarunners van de VS, mannen die op het podium staan van de Badwater Ultramarathon, the toughest race in the world, ofte 217 kilometer in meer dan vijftig graden. Die zullen uiteindelijk lopen met de Tarahumara, en iedereen tegen elkaar. Hoe dat afloopt weet ik ook nog niet, maar het boek is inderdaad beklijvend. Je wil er niet elke tien bladzijden van gaan joggen, zoals het boek van Murakami, omdat het hier meer over het fascinerende verhaal gaat dan over de schoonheid van de sport. Maar wel een mega-aanrader voor al wie graag rent. Go Run!

Een Reactie op “Born To Run

Geef een reactie

