Jack Johnson – En Concert

Het beste concert dat ik in mijn leven ooit gezien heb, was anderhalf jaar geleden, tijdens de zomer van 2008. In Den Haag in Nederland. Samen met Smetzer en Ellen maakten we er een weekendje van, met als absolute climax het concert van Jack Johnson in het Zuiderpark. Vanaf de eerste tot de laatste noot stond ik weg te dromen bij de fantastische sing-a-longs van Johnson, een artiest die in de hele wereld miljoenen fans heeft, grijs gedraaid wordt en headlinet op de grootste festivals, maar waar in Vlaanderen geen krant en nauwelijks een radiozender wat aandacht aan besteed. Laat staan een organisator van live-concerten.

En Concert, zo heet de live-plaat die Jack Johnson nu heeft uitgebracht van de tournee waarvan wij de Nederlandse editie gezien hebben. Op zijn Frans, omdat hij tijdens het eerste nummer in het Frans avec beacoup des chevaux begint te zingen voor een Parijs publiek dat hem vanzelfsprekend meteen aan het hart drukt. De songs op En Concert komen van verschillende optredens tijdens de tournee en de plaat zelf klinkt eigenlijk als een best off van één van de beste artiesten ever. Sinds Smetzer hem in mijn pollen heeft gestoken zo’n week of vier geleden is er nog geen dag voorbij gegaan waarop ik er nog niet naar geluisterd hebben. Iets in mij zegt dat ik dat de komende maanden, op een aantal tropische stranden, nog zeer vaak zal doen.

Spurt naar de plaatselijke cd-winkel, als die ten minste nog niet failliet is, vouw het prachtig in elkaar gestoken cd-boekje open, zet het volume luid genoeg en enjoy.

Geef een reactie

