Tune of the Day: Arctic Monkeys – Crying Lightning

Een tijdje geleden heb ik hier nogal denigrerend gedaan over de headliners van Pukkelpop. De enige band van het trio Kraftwerk, Faith No More en Arctic Monkeys die ik komend weekend echt zou willen zien, was die laatste. Maar, zo vroeg ik me af: verdienen die vier snotapen uit Sheffield wel een headliner-plaats op het coolste festival ter wereld, na twee albums? Neen, vond ik, omdat ik toen ook de vergelijking maakte met Bloc Party en Editors, die vorig jaar ook elk twee even goede platen op zak hadden als de eerste twee van de Monkeys en toen nochtans niet in het donker mochten spelen. Maar toen ben ik beginnen nadenken over die eerste keer dat ik zelf naar Pukkelpop ging, ondertussen al – fuck, ik word oud – veertien jaar geleden. Headliner toen was Smashing Pumpkins, waar ik op dat moment nogal hevig fan van was (en vooral van bassiste D’arcy). Ik herinner me dat hun nieuwste plaat toen nog net niet uit was. Die plaat was Mellon Collie & The Infinite Sadness. Dat was vervelend, want ze speelden voor negentig procent nieuwe nummers, die wij nog niet kenden. The Pumpkins hadden daarvoor twee platen gemaakt – Gish & Siamese Dreams. Geen enkele plaat had ik op dat moment meer beluisterd dan die laatste, maar uiteindelijk zou Mellon Collie ( en de single Bullet With Butterfly Wings – The World is a Vampire, remember?) ervoor zorgen dat ze een mega-band werden. Op dat moment leefde ik enorm toe naar dat concert van de Pumpkins, en als je mij op mijn zestiende had gevraagd of die band wel terecht headliner was, dan had ik je aangekeken alsof je van Mars kwam. Ik kan het natuurlijk niet inschatten, want ik ben geen zestien, maar als ik dat wel was geweest, dan had ik vandaag wellicht even veel uitgekeken naar het concert van de Arctic Monkeys als destijds naar dat van de Smashing Pumpkins. En of ze nu terecht op dat uur mogen optreden of niet, ik ga vooraan staan. Watch me!

Geef een reactie

