Headliners Pukkelpop

Arctic.Monkeys

Een paar weken geleden ben ik al om mijn ticket voor Pukkelpop gespurt. Jawel, gespurt, want langs alle kanten waren vrienden aan het mailen dat er maar zestig kaarten meer in de Fnac waren en dat het geen week meer zou duren of het festival was uitverkocht. Terwijl ik mijn kaarten nooit eerder dan de laatste dag van de Gentse Feesten ben gaan halen. Wat is dat toch met die jeugd van tegenwoordig? Hoe duurder de festivals worden, hoe sneller ze uitverkocht zijn. Hebben die gastjes allemaal geld teveel, of wat? (Ah ja, ’t is juist, ze moeten geen cd’s meer kopen)
Soit, vandaag had ik op de redactie een kleine discussie met Gunther Van Assche, onze uitstekende muziekrecensent. Ik zei hem dat ik de line-up van Pukkelpop uitstekend vond, maar dat ik wat ontgoocheld was in de headliners. Noem mij om het even welk kleur en ik zweer het je: Gunthers gezicht sloeg het op dat moment uit. Stuk voor stuk verdienden de headliners hun plaats, vond hij. En ik dus niet.
‘Faith No More!’, riep Gunther. Ik vind: Faith No More is alleen maar headliner omdat ze zoveel jaar gesplit zijn. Als Faith No More naar Pukkelpop was gekomen vlak voor ze gesplit zijn, dan stonden ze om zes uur ’s avonds geprogrammeerd. Tja, zo kan ik het ook: bandje oprichten, een stuk of drie goede platen maken, splitten, acht jaar niet meer van je laten horen behalve wat aanmodderen met nieuwe projecten die niet van de grond komen, vervolgens roepen dat ze opnieuw samen zijn en de headlinersplaats op Pukkelpop opeisen. Sebiet brengen ze die gasten van Channel Zero nog op ideeën.
De volgende headliner: Placebo. En nu zou ik beter stoppen met over Placebo te schrijven, want anders zeg ik nog dat ik het een bende kattenjankers vind waarvan iedereen de nummers alleen maar goed vindt omdat Studio Brussel elke single van hen zo vaak draait dat je ze uiteindelijk van buiten kent. Bovendien: ze stonden net in Werchter. En waren daarvoor ook al in het land. Straks zetten ze nog Metallica als headliner op de affiche (oeps, ja, die speelden vorige zomer hun 134e en 135e optreden op Belgische bodem op Werchter en Pukkelpop, om vervolgens héél lang niet meer te komen, behalve nog eens naar het Sportpaleis. En nog eens naar Werchter. En nog eens naar… En ik zweer het je: ze blijven vooraan staan, diezelfde fans die naar elk concert van Heatfield en co gaan. Waar is het programma Afrit 9 gebleven als je het nodig hebt?)
Nog een headliner: Arctic Monkeys. Whoehah! Arctic Monkeys! Ik beken: ik ben fan. En nog geen klein beetje. Al vanaf de eerste noot die ik van hen hoorde. Ik zag ze in de Botanique, op Werchter en op Pukkelpop. Telkens fantastisch. Eén van de beloftevolste bands van de voorbije vier jaar. Maar daarmee heb ik ook alles gezegd. Headliner? Rustig blijven, aub. De mooiste spot op de affiche mag volgens mij toch voor een iets grotere band gereserveerd worden.
Tot slot: Kraftwerk. De enige band die de plaats in mijn ogen echt verdient. Toen drie jaar geleden Daft Punk headliner was, dan vond ik dat mooi, omdat al die zestienjarigen (en dat schrijf ik met veel respect, want Pukkelpop is HUN festival) zo live konden zien en horen waar al die andere dj’s uit de boilerroom en dancehall hun geluid vandaan gehaald hadden. Dat geldt ook voor Kraftwerk, maar aan de andere kant: die zijn al zolang bezig dat ze net zo goed op TW Classic hadden kunnen staan.
Maar, zo vroeg Gunther, wie moet er volgens jou dan wel headlinen? dEUS speelt twee avonden op rij in de Marquee, wat ik absurd vind. Ik zag ze drie jaar geleden afsluiten op Werchter en ze waren een van de beste headliners die ik daar ooit gezien heb. Ze hadden dan ook perfect Pukkelpop op het grote podium kunnen afsluiten, zoals Soulwax vorig jaar gedaan heeft (Ja maar, nu krijgt iedereen de kans om ze in een kleinere tent te zien, zeggen ze dan, maar je zult het zien: beide avonden zal die tent propvol staan met exact dezelfde mensen). Kanye West, de enige hiphopper wiens huidige platen er momenteel echt toe doen (terwijl 50 Cent wél naar Pukkelpop komt). Justice lijkt me klaar om met een spectaculaire show de hele wei omver te blazen (maar misschien is het nog een jaar te vroeg en hebben ze eerst nog een plaat en een paar hits nodig). En Jay-Z, natuurlijk. Ten bewijze zijn optreden vorig jaar als headliner op Glastonbury zijn – volgens Gunther, ik was er niet bij – fantastisch optreden vorig jaar in Werchter.
Maar spreek me vooral tegen. En laat me weten wie u, ter hoogte van links van de PA, graag in het donker op dat groot podium had zien staan.
(En neen, niet Milk Inc, al waren Regi en Linda fenomenaal op de Zomerlieffeesten in Mariakerke)

16 Reacties op “Headliners Pukkelpop

  1. Geen simpele vraag, maar hierbij toch een paar namen.
    Radiohead, misschien een brave keuze maar ze blijven steengoeie, zotte muziek maken. Elbow (Weather to fly = een van de singles van 2009), Gorillaz (check de dvd Bananaz), Blur, Portishead als headliners.
    In de dancehall ontbreekt M.I.A. nog ergens en My Morning Jacket in de Marquee of zelfs in de Chateau …

  2. headliners:

    – Iron Maiden
    tja ik weet het… gewaagde keuze maar toch

    – Justin Timberlake
    time will prove me right !!! (goed… past misschien beter op werchter dan op pukkelpop)

    – Fatboy Slim
    Blijft de beste party dj ter wereld (goed… misschien moet hij eerst nog eens een nieuw plaatje maken)

    – Pearl Jam

    voor de rest 100% eens met je stuk !

  3. “aanmodderen met nieuwe projecten van faith no more die niet van de grond komen?!” mike patton is een muzikale duizendpoot die geen tien jaar dezelfde platen wil uitbrengen maar al zijn talenten wil ontplooien. die zijprojecten zijn misschien niet zo gekend bij het grote publiek, maar trekken regelmatig volle ab’s. het is maar wat je definieert als aanmodderen.

  4. @ koekiemoon: daarin moet ik je gelijk geven. ‘aanmodderen’ is inderdaad overdreven uitgedrukt, hij heeft een paar knappe dingen gedaan, maar soms moet je de dingen opblazen om mensen uit hun kot te lokken🙂 Neemt niet weg dat ik wel vind dat FNM gerust op Pukkelpop mag staan, maar geen headliner is

    @ Mich: ik volg je heel hard. Blur was de ideale headliner geweest voor Pukkelpop. M.I.A. ontbreekt inderdaad in marquee of dancehall, net als Santigold. Die staat dan weer op Dour. En The Gossip staan in Les Ardentes. Misschien zijn er tegenwoordig teveel festivals, of duren ze allemaal te lang, en hebben ze teveel podia, waardoor de goeie dingen erg verspreid staan.

    @ Bert: hetzelfde van hierboven, want Fatboy Slim staat dan weer op de Lokerse Feesten. Samen met 2ManyDJ’s, wat een mooie Pukkelpop-avond geweest is. Wil je alle goeie dingen deze zomer zien, dan moet je naar acht festivals, terwijl vroeger Werchter, Pukkelpop en evt Dour volstonden. Pearl Jam? Off course! En Justin: wat mij betreft: absoluut! Zag hem ondertussen een jaar of vijf, zes geleden in Flanders Expo en was ronduit subliem!

  5. @ Bert: Iron Maiden vind ik geen gewaagde keuze. Het is net die band die destijds met een nieuwe sound kwam, dus moet kunnen volgens mij. Als zij het nog kunnen, is een andere vraag.

    @ Brecht: Channel Zero had een eerste reünieconcert, dat in no time uitverkocht was. Daarop volgden een tweede en een derde. Franky himself verklaarde enige weken terug op stubru dat hij niets uitsluit wat definitieve comeback betreft.

    Wat de headliners betreft…maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, want het ouder worden eist z’n tol: kilometers malen tussen de verscheidene podia is m’n ding niet meer. De kans is meer dan reëel dat ik bijgevolg 2 van de 3 dagen in Dancehall of Boiler vertoef…

  6. Ik ben eigenlijk content dat de headliners van Pukkelpop dit jaar van een “iets kleiner kaliber” zijn. Grote headliners ontgoochelden me heel vaak (Metallica, Radiohead,…), terwijl het net die subtoppers zijn (“nog niet Werchter-waardig”) die de laatste jaren wel telkens een schot in de roos waren: The White Stripes, Tool, …

    • Persoonlijk kan ik Placebo wel smaken, hoewel er maar 1 nummer (Burger Queen Français) op m’n iPod staat en dat wil ook iets zeggen. Voor mij is het probleem dat er veel te weinig variatie zit in de playlists van Stubru en dat je op die manier heel veel nummers na een tijd kotsbeu bent, dus ook die van Placebo. Maar dat is een andere discussie. Dus na Werchter hoeven ze voor mij niet op Pukkelpop te staan.

      The Gossip was ook heavy geweest, dat is een misser! Vorig jaar een stuk van Santigold (toen nog Santo) gezien op PP en dat was de moeite, mocht van mij zeker terugkomen. Het optreden van Lykke Li was volgens Eppo Janssens een van de beste vorig jaar maar heb het jammer genoeg gemist wegens zeer vroeg op de affiche (als ik me goed kan herinneren). Zij verdient eigenlijk wel een plaatsje rond middernacht in de chateau.
      Een feestje met The Roots was ook schoon geweest. Ik mis eigenlijk een beetje hip-hopachtige dingen op of kijk ik erover?

      Volgens mij wordt Pukkelpop idd het festival van de ‘subtoppers’ want tussen al die kleingedrukte namen zie ik heel veel goeie dingen staan zodat het weer heel moeilijk kiezen zal zijn.

      Veel festivals in België hebben dit jaar een zeer sterk programma wat ik alleen maar positief kan vinden. Alleen jammer dat op die manier de goeie dingen verspreid staan (zoals Brecht aangaf) en je eigenlijk elk weekend tijdens de zomermaanden een ander festival zou moeten bezoeken om al die groepen aan het werk te kunnen zien…

  7. nog twee sugesties qua headliner:

    – Foo Fighters (is volgens mij zowat de ideale pukkel headliner)

    – Rage Against the Machine (ok, is ook wel wat nostalgie… maar het blijft toch rage hé)

    • Rage, had daar ook al aangedacht…maar keren we dan liefst niet allemaal terug naar de legendarische T/W van het jaar ’96? Bijna één voor één headliners toen.

  8. Pingback: Tune of the Day: Arctic Monkeys – Crying Lightning « Brechtdc’s Blog

Geef een reactie

