TV en internet vloeien samen

Afbeelding 5

Op de site van De Standaard heb ik vanavond een kwartier naar de begrafenis van Michael Jackson gekeken. De vrienden uit Groot-Bijgaarden hebben daarvoor geen rechten moeten aankopen, geen cameraploeg naar Los Angeles moeten sturen en geen satellietwagens moeten laten aanrijden. Ze hebben de live-stream van Justin.tv ge-embed (kan Van Daele eens uitleggen hoe we dat soort nieuwe woorden correct schrijven, aub?) in hun site en hupakadee: ik zat op de redactie naar Mariah Carey te kijken (maar vertel dat vooral niet verder). Een dag daarvoor heb ik ook al (hoofdredactie: gelieve u NU tot een andere site te wenden) op mijn bureau naar de laatste vijf kilometer van de rit in de Tour de France zitten kijken (die met die waaiers, waarover Walter Pauli andermaal één van zijn heerlijke stukken in de krant geschreven heeft).
Om maar te zeggen: eindelijk begint live tv kijken op de laptop treffelijk te lukken. En het is dan maar een kleine stap meer om Lance Armstrong de gele trui te zien pakken op mijn iPhone. De gevolgen daarvan kunnen huge zijn. Als u weet dat de fabricanten van tv-toestellen volop bezig zijn met het bouwen van flatscreens met draadloze internetontvangst en een internetplatform, dan wordt de grens wel heel erg vaag. Dan kan ik zappen tussen Canvas, Jim en destandaard.be wil ik kijken naar de zogenaamde begrafenis van de eeuw (we zijn negen jaar ver in die eeuw, mensen!). En is er geen bal op tv, dan kan ik op diezelfde tv een avond lang hilarische YouTube-filmpjes bekijken, en tussenin snel even mailen, facebooken, twitteren of mijn eigen foto-albums bekijken. Benieuwd wat voor media-oorlogjes daaruit allemaal zullen ontstaan.

5 Reacties op “TV en internet vloeien samen

  1. Volledig gelijk. Ik heb gekeken via de site van CNN met ernaast de reacties van facebook-users die op hetzelfde moment aan het kijken waren.

  2. Wachten opdat de Hulu’s en Netflixen zich openen voor de Europese wereld. En de betalende video downloads in de iTunes store. En dat je een film meteen kan betalend kijken zodra hij gelanceerd is. Fuck bioscopen en DVD verhuur.

    En inderdaad, zodra je die content op mobiele telefoons hebt zonder dat de data u miljoenen kost, dan zal je nogal wat impulse buying zien. Of hoe zou jij de testmatchen bekijken als je op vakantie zou zijn?

  3. Meer dan ooit zal reclame zich moeten bewijzen als zinvolle entertainende factor én dient ze zicht cross-mediaal te bewegen om voldoende bereik te halen. Je vraag op heldenmerk.be is dan ook terecht…hoe gaan de bureaus in de toekomst hier hun geld op verdienen?

Geef een reactie

