Multitasken: het kan

multitask1

Een week lang heb ik tal van complimenten gekregen op mijn coververhaal in Media.com van vorige week (waarvoor dank, complimenten doen altijd deugd). De ironie was natuurlijk dat ik vorige vrijdag de hele dag door sms-en, mails, tweets en vooral Facebook-berichten kreeg waarin mensen zeiden dat ze mijn stuk tof vonden, omdat ze de situatie heel goed bij hen zelf herkenden, zodat ik opnieuw voortdurend gestoord werd. Terwijl ik in dat stuk net probeerde aan te tonen dat die voortdurende afleiding ervoor zorgt dat we minder productief worden. De voorbije week heb ik vaak gedacht dat het altijd maar erger wordt. Je zou denken: hoe meer we mailen, hoe minder we moeten sms-en. Maar het lijkt net andersom te zijn. Ik moet altijd maar meer mails, sms-en, Facebook-berichten of telefoons beantwoorden. 
Het lijkt er dan ook op dat je in veel sectoren een fenomeen zal krijgen waarbij de productiefste, creatiefste en dus best scorende mensen diegenen zullen zijn die die constante stroom van afleiding goed gemanaged krijgen. Want ik mag dan wel aangetoond hebben dat multitasken eigenlijk niet kan, ik vrees dat het zal moéten. Dat we de weg zijn ingeslagen en dat het altijd maar erger zal worden, en dat er geen weg meer terug zal zijn. Nu, blijkbaar kan het ook. Als je David Pogue mag geloven. Pogue is journalist en columnist bij de New York Times, schrijft fan-tas-tische columns over technologie, heeft een blog en tweet zoals hij ademt… En toch krijgt hij dat allemaal onder controle. Dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt, blijkt uit dit geweldig stukje, waarin hij zijn geheim verklapt en uitlegt hoe hij al zijn werk gemanaged krijgt.
Afprinten. Met fluo inkleuren. Boven je bed hangen.
(En daarna ook nog even dit lezen.)

2 Reacties op “Multitasken: het kan

  1. Dus eigenlijk, Pogue-gewijs (een zeer wijze mens overigens, die ik heel graag lees): zorg dat je eenvrouw hebt die al de onprettige dingen doet. Precies mijn grootvader😉

Geef een reactie

