Peter Vandermeersch redt De Morgen

Na zeven jaar ben ik gisterenavond nog eens in een auditorium van de Gentse universiteit op de Blandijnberg beland. Daar is een simpele verklaring voor. Een groep studenten had een debat over de veelbesproken crisis in de Vlaamse media organiseert. Het zoveelste ondertussen, jawel, maar die studenten hadden wel de mooiste line-up aan panelleden so far weten samen te stellen. Van links naar rechts zaten aan tafel: Peter Vandermeersch (hoofdredacteur De Standaard), Karin Raeymaeckers (prof. Journalistiek UGent), Yves Desmet (politiek commentator De Morgen), Eric Goens (directeur informatie VTM) en Marc Van de Looverbosch (voorzitter VVJ). Moderator van dienst was Ides Debruyne van het Fonds Pascal Decroos. Eindelijk zaten de zogenaamde marketeers/hoofdredacteurs mee aan tafel, al waren ze deze keer misschien met iets teveel gelijkgezinden om echt vuurwerk op te leveren. “Het leek wel te gemakkelijk”, lachte Vandermeersch achteraf.
Diezelfde Vandermeersch pakte echter met groot nieuws uit tijdens het debat. De man, die al 123 jaar verpersoonlijkt wordt met De Standaard, heeft twintig jaar geleden nog De Morgen gered, zo bleek. “Toen ik hier nog op deze universiteit zat, ben ik geregeld in De Vooruit gaan fuiven om De Morgen te redden.” En het beste moest toen nog komen: “Ik heb er zelfs een kleine aan overgehouden.” Hilariteit alom, quoi. “Ik was nauwelijks meer dan twintig en ik werd al vader. Allemaal de schuld van De Morgen.”
Is onze krant toch nog ergens goed voor geweest. Hopelijk.

Geef een reactie

