Bob Dylan

Een boterkoek moet je opensnijden en er nog een dikke laag boter tussen leggen. Met een croissant moet je hetzelfde doen, maar daar hoort ook nog een laag rode confituur bij. En een chocoladekoek, die moet je opeten zoals hij uit de broodzak komt. Met dat trio, dat het ideale ontbijt vormt, heb ik op deze prachtige lente-ochtend eindelijk de kans gekregen om te genieten van de aflevering van Het Bourgondisch Complot die vorige zondag op één werd uitgezonden. Daarin trok fotograaf Michiel Hendryckx met zijn boot de ‘Maria Van Dam’, waarvan hij de naam uit Het Dwaallicht van Willem Elsschot heeft gehaald, door Parijs. In de tweede helft van de aflevering werd hij vergezeld door muzikanten Patrick Riguelle en Chris Peeters, waarmee hij naar het graf van jazz-gitarist Django Reinhardt trok, wat prachtige tv-beelden opleverde.
De avond daarvoor en de namiddag nadien kletsten de drie muziekliefhebbers over Bob Dylan. Bij een goed glas wijn zongen ze de klassieker Knocking On Heavens Door. En de volgende dag, bij vers gemaakte koffie en – zoals Hendryckx het zo mooi verwoordde – ‘échte petit beurres’ – vroegen ze zich af wat het beste Dylan-nummer aller tijden was.

Woensdag is het zover. Dan komt Dylan nog eens naar Brussel. Ik heb kaarten. En ik kijk er enorm naar uit. Een kenner ben ik niet. De schoonheid en de magie van Dylan heb ik pas recent ntdekt, samen met die van Bruce Springsteen, die ik nog meer weet te appreciëren. Ik ben van een andere generatie, groot geworden met alles behalve Dylan. Maar ik hoor hem bijzonder graag. En ik wilde hem absoluut nog een keertje live aan het werk zien. 
Het beste Dylan-nummer aller tijden? Daarvoor ben ik te groen achter de oren om daar een antwoord op te geven. Op dit moment zou ik kiezen voor Like a Rolling Stone, toch de klassieker der klassiekers. Maar spreek me gerust tegen. Alle tips zijn welkom.

7 Reacties op “Bob Dylan

  1. like a rolling stone
    hurricane
    Blowin’ in the wind
    a hard rain’s a-gonna fall
    the times they are a-changin’
    it ain’t me babe
    maggie’s farm
    all along the watchtower
    lay, lady, lay
    blind willie mctell

    hoeveel wil je er nog?

    tot woensdag !

  2. geef mij maar highwater een van dylans meesterwerken van t album love and theft uit 2001 en the best is yet to come zijn nieuwe release together trough life voorspelt alle goeds

  3. inderdaad steven, heb al stukken gehoord uit ‘together through life’ en is echt zéér goed!
    nogal in de stijl van ‘modern times’

  4. bespreking in de standaard is inderdaad mooi!

    Ik heb enkele maanden geleden samen met een nederlandse collega een overzicht-box gemaakt van het werk van Dylan uit de jaren 60 (is verkocht geweest via de Volkskrant)…. en had het vandaag nog met hem over Bob..

    we zijn tot volgende conclusie gekomen:
    Dylan is een componist… geen zanger, geen performer, geen showbiss figuur… maar een componist pur sang…
    De versies die de ‘Columbia recording artist’ opnam in de jaren 60 waren veredelde demo versies… en dat is met alle respect, want een goed nummer is een goed nummer…. en zoek eens een slecht nummer in zijn 36 (!!!!!) studioalbums…
    wat hij nu doet (ook live) is spelen met zijn nummers, bijschaven, proberen, experimenteren… en wij hebben daar getuige van mogen zijn !

    ik weet het… met mijn bijna 30 jaar ben ik te belachelijk jong om ook maar te durven denken dat ik iets van dylan ken… maar dat geldt ook voor mindere goden als mozart en beethoven… (zij kennen al helemaal niks van Dylan… wahahaha…)

    ik moet dringend weer aan mijn muziekblog werken want ik kan hier niet stoppen🙂 …. maar toch nog twee dingen:

    – mooi nummer dat ik niet kende gisteren was “Stuck inside of mobile with the memphis blues again” en komt van het album Blonde on Blonde

    – Jochen: band die je moet in de gaten houden is : Chairlift. Is een project van één van de gasten van MGMT

    en dan nu allemaal : HUP HUP morgen naar de winkel voor de nieuwe Dylan… en dat aan een prijs waarvoor je het zelf niet kan maken…

  5. De beste songs van Dylan, dat is een hele opgave. Laat ik een poging wagen:

    1. Like a Rolling Stone
    2. Maggie’s Farm
    3. Everything is Broken
    4. Shelter from the Storm
    5. Things have Changed
    6. You Ain’t Goin’ Nowhere
    7. It’s Alright Ma, I’m Only Bleeding
    8. The Man in the Long Black Coat
    9. Subterranean Homesick Blues
    10. Love Minus Zero / No Limits

    Maar wanneer je het me morgen vraagt, dan staan er misschien tien andere titels. Beyond Here Lies Nothing bijvoorbeeld. Of Brownsville Girl. Of Dignity. Kan allemaal.

Geef een reactie

