Kranten zijn springlevend

Nog maar eens wordt het einde van de kranten voorspeld. Lees hier

Dat is allemaal flauwekul. De fout die iedereen maakt is om internet (nieuwssites) met kranten te vergelijken. Dat doet men omdat de meeste nieuwssites van krantengroepen komen en dezelfde naam hebben (demorgen.be, destandaard.be, nytimes.com…) Maar in werkelijkheid is internet gewoon een nieuw medium. Het komt niet in de plaats van kranten, maar het neemt zijn eigen plaats in tussen andere media. Vroeger had je: print, radio en tv. Nu heb je print, radio, tv én internet. En dat internet wordt inderdaad groter dan print. Net zoals tv ook groter is dan print. Maar internet wordt straks ook groter dan tv. Over maximum twee jaar spenderen we meer tijd aan internet dan aan tv, maar dat betekent niet dat we daarom minder tv kijken. Kranten zullen altijd een wat kleinere groep binnen het media-aanbod blijven. Alhoewel: Het Laatste Nieuws heeft elke dag een miljoen lezers. Dat kunnen weinig tv-programma’s zeggen. En nog veel minder websites. De oplages van heel wat kranten, waaronder die van ons, groeit en blijft groeien. De oplage van De Morgen is nooit zo groot geweest als vandaag, terwijl onze website ook nooit eerder zoveel bezoekers heeft gehad. Dat komt omdat we steengoede kranten en sites maken. Wie dat niet gelooft moet echt eens de oefening doen en een krant op vrijdag of zaterdag van vandaag naast die van vijftien jaar geleden leggen.

Internet versus kranten is dus een en/en-verhaal, en geen of/of-verhaal. Er is meer dan plaats genoeg voor beiden. Elk met hun eigen voor- en nadelen. Kranten kunnen nooit zo snel zijn als sites. Maar die sites zullen nooit zo handig zijn om een mooi, diepgravend portret van een mens of een bedrijf op te lezen. En wilt u me nu excuseren, ik heb me nog heel wat in mijn krant te lezen.

10 Reacties op “Kranten zijn springlevend

  1. Geachte Brecht,

    Is DM van nu echt zoveel beter dan die van 15 jaar geleden? Dat wordt wel voortdurend voor waarheid verkondigd – gisteren nog op Phara door die nare mijnheer Bracke – I don’t believe a single fucking word of that bullshit. Nee, lieve Brecht. 15 jaar geleden was DM stukken beter dan die kloon van Het Nieuwsblad die we nu in de bus krijgen. Ik krijg het echt warm noch koud van DM anno 2009. Het is alsof al die journalisten die ze nu willen ontslaan al jaren geleden verdwenen zijn. Jij incluis.

  2. Geachte Brecht,

    Ik denk dat de geachte juanita bedoelt dat DM meer en meer op een Kloon van HLN begint te lijken, maar kom. Het is hem/haar vergeven. Soit.

    Wat ik graag wou betwijfelen, is deze uitspraak: “Over maximum twee jaar spenderen we meer tijd aan internet dan aan tv, maar dat betekent niet dat we daarom minder tv kijken.”

    Ik volg je in het feit dat we over 2 jaar meer tijd aan internet zullen besteden dan aan tv. Ik ben er wel van overtuigd dat we daarom ook minder tv zullen kijken. Er zijn nu eenmaal maar 24 uren in een dag, en dus zal tv in een kleiner hoekje gedrumd worden t.o.v. het internet.

    Overigens geloof ik ook in het feit dat internet niet complementair aan het worden is t.o.v. de andere media, maar steeds meer ertussen geweven wordt. TV kijken zal de komende jaren interactiever worden (dankzij internet), ook radio wordt interactiever met behulp van het net. Print krijgt het daarbij iets moeilijker.

  3. Eerbiedwaardige Dirk,

    Ik bedoel exact wat ik schrijf: Rudy C. – een vorige DM-hoofdredacteur – mikte bewust op het publiek van Het Nieuwsblad. De kwaliteitsneergang van DM is toen ingezet.

    Maar maak u geen zorgen, want u zal natuurlijk ook gelijk krijgen: dankzij de geniale plannen van de huidige directie én hoofdredactie eindigt DM binnen afzienbare tijd als kopie van HLN.

  4. Beste Juanita en Dirk,

    De vergelijkingen met Het Nieuwsblad en HLN zijn niet eerlijk en te kort door de bocht. Het zijn percepties die leven en in stand worden gehouden. Morgen zullen jullie opnieuw gesterkt worden in die mening, omdat ongetwijfeld ook in De Morgen de split van K3 besproken zal worden. Ik vraag me ook af of dat wel nodig was. En het doet pijn als dat soort stukken een prominente plaats in de krant krijgen. Ik ben het met onze hoofdredactie eens dat onze lezers willen weten dat K3 gesplit is en waarom dat is, maar ik ben er ook van overtuigd dat ze dat elders te weten komen in deze tijden waarin media OVERAL zijn en nieuws je letterlijk in de handen wordt geduwd. Onze lezers willen misschien weten dat K3 gesplit is, maar daarom kopen ze niet De Morgen. Ze kopen De Morgen om precies datgene te lezen wat hen niet in de handen wordt geduwd, wat niet op alle websites staat. Kwaliteitskranten moeten niet hetzelfde doen als de rest, maar het verschil maken. Althans, dat is mijn mening.
    Maar De Morgen biedt nog zoveel meer dan die stukken. Neem onze krant van zaterdag vast. Bekijk ze eens aandachtig. Lees de analyse van Liesbeth Van Impe over de media-comeback van Guy Verhofstadt. Dat is journalistiek op zijn allermooist. Lees de reportage van Bart Eeckhout over Geert Wilders. Fenomenaal vond ik die. Lees het moeilijke maar razend interessante interview van Johan Corthoudts met Thomas Leysen. Lees de opening van het katern BIS van Dirk Steenhaut over de tentoonstelling van Andy Warhol in Parijs, wat een schitterende weergave van leven en werk van één van de grootste kunstenaars van de twintigste eeuw was. Lees het interview van Emmanuel Van Brussel en Johan Corthouts met Karel De Boeck, CEO van de Fortis Holding. Magistraal was mijn mening. En nog beter was de foto van De Boeck door Stephan Vanfleteren op de cover van Zeno. Pure kunst! Lees het interview met Earl Wilkinson van Pieter Dumon vorige vrijdag. Nergens anders in Vlaanderen las ik tot dusver zo’n verhelderende mening over de huidige situatie van kranten wereldwijd. De bijhorende foto van Filip Claus was de kers op de taart. Lees vandaag de column van Hugo Camps op onze sportbladzijden. Lees de columns van Filip Joos elke woensdag en die van Marc Didden op vrijdag.
    Neem daarna Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws vast en toon ze mij: dezelfde artikels in die kranten waarvan De Morgen volgens jullie een kloon is geworden. Toon ze mij, als je ze vindt. Daarmee wil ik niet denigrerend doen over die kranten. Ze zijn op hun manier vaak erg goed gemaakt. Zeker bij Het Laatste Nieuws weten ze perfect hoe ze uiterst sterke populaire kranten moeten maken. Alleen is het niet dezelfde krant als die van ons.
    Als journalist vind ik het mijn plicht mijn dag te beginnen met drie, vier Vlaamse kranten. Elke dag wanneer ik kan lees ik daar bovenop The International Herald Tribune, The Guardian, The Independent en The Financial Times. Schitterende kranten, maar niet vaak moeten we daarvoor onderdoen. Beweren dat we een kloon van Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws geworden zijn vind ik cafépraat, een mythe die in stand gehouden wordt maar niet op de werkelijkheid is gebaseerd.
    En wie vindt dat de kwaliteit van De Morgen (en bij uitbreiding alle andere kranten) niet goed genoeg meer is, heeft het recht geen krant te kopen. Benieuwd of je daar zoveel meer van opsteekt.

  5. Heer Brecht,

    Uw reactie is aandoenlijk in al zijn hoogdravendheid. Het siert u natuurlijk dat u de verdediging opneemt van het medium waarvoor u uw pen in de inkt doopt. En natuurlijk maken al die doorwrochte stukken nog enigzins een verschil. Maar al te lang zal dat niet meer duren. Na het ontslag van uw collega’s zal DM er in de toekomst als volgt uitzien: sport van HLN, economie van De Tijd, algemeen nieuws van HLN en nog een paar culturele en politieke schaamlapjes van het handvol overgebleven redacteurs. Zoals het in grote lijnen nu al is.

  6. Beste Brecht,

    Voor alle duidelijkheid. Ikzelf beweer nergens dat ik DM een kloon van HLN of het Nieuwsblad vind. Nu ik mijn post herlees besef ik dat ik die indruk kan wekken. Desalniettemin probeerde ik enkel Juanita te verbeteren. Verkeerdelijk, zo blijkt ondertussen.

    Ikzelf ben nog steeds zeer tevreden met mijn abonnement op DM. Ik geniet nog elke dag met volle teugen. De artikels over K3 sla ik met plezier over, maar genoeg ander leesvoer in die krant.

    gegroet

  7. Pingback: De Morgen draait weer. « Yann Bertrand’s Weblog

Geef een reactie

