Patrick – remastered

Now

aangepast-campagnebeeld-patrick-heritage-smll

Then

patrick-heritage-shoot-laces1

Eén van de gezelligste nieuwe (nu ja) cafés in Gent is Bar Des Amis, op de Vlasmarkt. Over het interieur is niet alleen goed nagedacht maar wellicht ook een flink budget tegenaan gegooid. Tussen de vele metalen reclamepanelen uit de jaren stilletjes aan de muren hangt er ook één van Picon, een drankenmerk dat niemand van mijn generatie nog kent. Behalve ik dan, omdat mijn ouders graag ‘een Piconske’ dronken op de terugweg van den Auchan, wanneer we met het hele gezin over de grens gingen shoppen. Terwijl ik in Bar Des Amis naar dat paneel zat te staren, dacht ik: ‘Man, als je nu eens dat merk nieuw leven zou kunnen inblazen. Stel je voor dat je Picon onder jongeren even hip krijgt als Bacardi anno nu. Dat zou nog eens een uitdaging zijn.’ Maar, zo dacht ik meteen daarna: ‘Hoe begin je daaraan? Hoe krijg je in godsnaam het stof van dat merk?’

Zoek het niet te ver, zo dacht my homeboy Hanz Brixx, die momenteel reclamepagina’s bedenkt en ontwerpt voor Patrick. Als achtjarige heb ik zelf nog met schoenen van dat merk rondgelopen op De Zoete Pinte, een voetbalveld waarop legendarische wedstrijden zijn beslecht. Op mijn paar stond – trots als ik was – de handtekening van Frankie Vercauteren, één van mijn idolen back then. Patrick was de voorbije jaren volledig uit de spotlights, overrompeld door de gigantische reclamebudgetten van de Nikes, Puma’s en Adidassen van deze wereld. Monsieur Brixx en het team van bureau Moza-X zochten en vonden een aantal reclamepagina’s van Patrick die twintig jaar geleden zijn verschenen. Die hebben ze opnieuw geshoot. Met een hedendaags model (God zij dank, stel je voor dat ze die mevrouw van twintig jaar geleden opnieuw gevraagd hadden) en met de kleren en schoenen die het merk vandaag op de markt brengt, maar ook met zeer veel respect voor de affiches uit de gloriejaren. Het is geen parodie geworden, wel een eerbetoon. Nice work, Hanz!* Momenteel te bewonderen in de coolste aller tijdschriften. En binnenkort aan uw en mijn voeten.

* Krijg ik nu een free pair, Hanz?

Een Reactie op “Patrick – remastered

Geef een reactie

