Top Drie Justice Clips

Had zaterdag op café een gesprek met Hanz Brixx over de clips van Justice, het ietwat geflipte Franse elektro-duo. Hij vroeg me of ik de clip van DVNO al had gezien, waarop het antwoord negatief was. ‘Het summum voor iedereen die met grafische stuff bezig is’, aldus monseigneur Brixx. Nog dezelfde nacht heb ik de video bekeken en mijn mond viel open van verbazing. Nu, dat Justice niet alleen geniale platen maakt, maar ook indrukwekkende video’s, was me meer dan bekend. Ik schreef er bijna twee jaar geleden, ten tijde van de release van classic D.A.N.C.E., ooit een opiniestukje in de krant over, wat ik voor de gelegenheid nog eens heb opgesnord. Ik heb het onder mijn persoonlijke top drie van Justice-clips gekleefd. Alstu.

3. DVNO

2. D.A.N.C.E.

1. Stress

 

Internet killed the videostars 

Justice, zo heet een van de hipste groepen van het ogenblik. Een duo, uit Parijs, bestaande uit Xavier de Rosnay en Gaspard Augé, respectievelijk bijgenaamd The Chinese Boy en The Moustache. In ons land speelden ze het voorbije jaar eerst de Dancehall van Pukkelpop plat en vervolgens moest zowel op I Love Techno als in de Gentse discotheek Culture Club het dak eraf. In de dancescene worden de twee Fransen vaker dan hen lief is vergeleken met Daft Punk, housepioniers, ook uit Parijs. Meer nog dan hun thuishaven vormt Pedro Winter de link tussen beide duo’s. Winter was in een vorig leven manager van Daft Punk en richtte ruim drie jaar geleden het onafhankelijke platenlabel Ed Banger Records op. Justice is het paradepaardje van zijn stal.

Gisteren heb ik de nieuwste videoclip van Justice gezien. Niet op MTV of op TMF (God, hoe lang zou het geleden zijn dat we daar nog naar gekeken hebben?). Ik kreeg een mail van een vriend, met als onderwerp: ‘Zotte Justicevideo’. Bijgevoegd: een link naar een MySpacepagina waar meteen het drie minuten durende filmpje van het nummer ‘D.A.N.C.E.‘ begon te lopen. De clip start met een beeld van een ouderwetse transistorradio waarop gezocht wordt naar een frequentie, tot het nummer uit de ether wordt gehaald. Vervolgens wandelen beide Parisiens zomaar wat rond. Hun gezicht krijg je nooit te zien, een knipoog naar Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo van Daft Punk, die optreden in pakjes uit outer space en van wie bijna niemand weet hoe ze er echt uitzien. Terwijl The Chinese Boy en The Moustache rondslenteren, verandert non-stop het artwork op hun T-shirts. De geschiftste ontwerpen en logo’s vloeien in elkaar over. Stukken uit de tekst komen op hun buik tevoorschijn. Het idee is simpel maar prima. En perfect uitgevoerd.

Op die MySpacepagina is het filmpje op dat moment 26.864 keer bekeken. Ik surf naar de gigantische speelgoedkoffer YouTube en tik ‘Justice‘ en ‘D.A.N.C.E.‘ in de zoekmachine. De clip komt meteen tevoorschijn en blijkt hier al meer dan 75.000 keer aangeklikt. Er wordt me een fragment van tien minuten van hun optreden op I Love Techno aangeboden, bijna 70.000 keer bekeken. Ik googel hun naam en kom op de MySpacepagina van de band terecht. Met open mond zit ik te staren naar een stuk van hun set op het Amerikaanse Coachellafestival, gefilmd vanuit het publiek met een gsm. Ik klik op de website van Ed Banger Records, waarop amateuristische maar erg coole beelden bij een medley van de band geplakt staan.

Zonder het goed en wel te beseffen heb ik een halfuur tv, of beter: internet, gekeken.

MTV ging van start in 1981. De allereerste clip die werd uitgezonden was die van ‘Video Killed the Radio Star’ van The Buggles. Een statement van jewelste.

Midden in de clip van ‘D.A.N.C.E.‘ van Justice staat een halve seconde op het T-shirt van Gaspard Aigé aka The Moustache te lezen: “Internet killed the videostars.”

Eat your heart out, MTV! 

PS: Meer dan anderhalf jaar later is de clip van D.A.N.C.E. 350.000 keer bekeken en die van Stress bijna twee miljoen (!) keer.

Een Reactie op “Top Drie Justice Clips

  1. Kom kom, niet alle jongeren-/muziekzenders over dezelfde kam scheren. De meest interessante van allemaal vergeet je dan nog simpelweg. Nog een geluk dat je het stukje al een tijdje geleden had geschreven…

Geef een reactie

