Advertentiebudgetten online krimpen

Het is al lang geen nieuws meer dat de media het moeilijk hebben. Kijk alleen maar naar wat er momenteel bij De Morgen gebeurt. Dat heeft niets met de oplages te maken, want nooit eerder verkochten we zoveel kranten (dat komt omdat ze ook nooit eerder zo goed waren). En dat geldt ook voor de collega’s van De Standaard en De Tijd. Het zijn de reclame-inkomsten die zwaar tegenvallen. Grote bedrijven besparen eerst op hun reclamebudget, vooraleer ze mensen aan de deur zetten.
Wat je de voorbije weken vaak hoorde was dat alleen online niet in de klappen zou delen. Bedrijven zouden op zoek gaan naar meer kostefficiënte manieren om te adverteren. Daardoor zouden ze sneller bij het internet uitkomen. Dat klopt niet helemaal. Ik hoor binnen De Persgroep dat de inkomsten voor websites à la hln.be en demorgen.be momenteel ook zwaar tegenvallen. De Britse krant The Guardian brengt vandaag op zijn site een interessant artikel hierover. Uit onderzoek in Groot-Brittanië, toch het grootste en belangrijkste land ter wereld als het op internetreclame aankomt, blijkt dat de budgetten daar met vijftig procent krimpen. De hele onlinemarkt zou pas tegen de Olympische Spelen van 2012 in Londen opnieuw op zijn pootjes terecht komen. Dat zal wel zijn gevolgen hebben, denk ik dan, al kan ik me ook niet voorstellen dat we niet langer Google, Facebook, Twitter of YouTube zouden gebruiken. En dat hun opvolgers de weg naar ons mediagebruik niet zullen vinden. Het artikel uit The Guardian vind je alvast hier.

Een Reactie op “Advertentiebudgetten online krimpen

  1. Online advertisements zal als bijkomstige bron van inkomsten meer en meer moeten kijken naar ‘higly targeted’ ads. zoals bv. in podcasts. en RSS feeds van Blogs.

    Bij die media heeft de doelgroep namelijk zelf heel bewust gekozen om zich te ‘abonneren’ op die inhoud. Een podcast over fotografie kan bijvoorbeeld slechts enkele duizenden luisteraars hebben. Je bent er zeker van dat die luisteraars daadwerkelijk in fotografie geïnteresseerd zijn, anders zouden ze zich niet op je podcast abonneren.

    Dat wil zeggen dat de ‘waarde’ van die luisteraars veel hoger ligt. Je schiet je boodschap als het ware als een kogel recht op een enkel gefixeerd doel af, ipv een donderbus te gebruiken en te hopen dat een van je kogels wel iets raakt. Bizarre analogie, akkoord, maar wel passend lijkt me.

    In elk geval zou een ad in dat soort media dus veel meer opbrengen, hoewel het doelpubliek kleiner en gespecialiseerder is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s