Guillaume – as himself

guillaume_yb91

Morgen, zaterdag 13 december, verschijnt in Zeno, de weekendbijlage van De Morgen, een interview en reportage over Guillaume van der Stighelen. Daarvoor trok ik samen met fotograaf Yann Bertrand naar het Nederlandse buitenverblijfje van de oprichter van reclamebureau Duval Guillaume, tevens jurylid in het één-programma De Bedenkers. Hierbij alvast het eerste deeltje als sneak preview van het artikel. 

 

Water. Guillaume van der Stighelen kan niet zonder. “Ben ik in een stad, dan zoek ik meteen waar het water loopt”, vertelt de reclamemaker. “Neem nu Madrid. Ik beleef enorm veel plezier aan die stad, maar ik heb daar nooit een thuisgevoel, omdat ik het water niet vind. Ik vraag me dan af: waar is de verbinding met de wereld? Ik kan in Antwerpen op een luchtmatras springen en als ik een beetje peddel, geraak ik in elk continent. Met de fiets kan je naar Peking rijden, maar niet naar Amerika of Australië.”

Guillaume van der Stighelen is zelf water. Dat heeft een therapeute hem ooit uitgelegd, toen ze vertelde dat elke persoon één van de natuurelementen is. “Ze zei: ‘Water vindt altijd zijn weg. Het loopt van een berg naar de oceaan. Komt het onderweg een steen tegen, dan loopt het daar omheen. Water botst niet op problemen.’ Ik herken dat. Ik wil me niet indijken, maar blijkbaar is het voor andere mensen moeilijk om daarmee om te gaan. Water is ongrijpbaar.”

Guillaume van der Stighelen, zonder twijfel de grootste en invloedrijkste Vlaamse reclamemaker van de voorbije twintig jaar, vertelt dit terwijl hij voor zich uitstaart naar een zeilrace. Een race waaraan hij zelf had deelgenomen, had hij die zaterdag De Morgen niet uitgenodigd in zijn buitenverblijf. Een klein, karakterloos huisje dat uitkijkt over de Oosterschelde en over de haven waarin zijn boot ligt. “Ik werk in de reclamesector, een artificiële omgeving”, vertelt hij. “Soms gebeurt het dat ik rechtstreeks van New York naar hier kom. Daar: constant geruis in mijn oren. Hier: stilte. Ik hou van beiden, maar ik hou vooral van dat contrast. Water is totale rust. Water is echt.”

Een Reactie op “Guillaume – as himself

  1. Pingback: Scoop. | Pietel.be

Geef een reactie

