Famous in Italy

christophe-paul

Paul Wauters is nog heel even creatief directeur bij Famous, het reclamebureau formerly known as LG&F. Na vijf jaar verlaat hij het bureau om chief creative officer te worden voor TBWA/Italy. Hij zal in Rome gaan wonen en pendelen tussen de Italiaanse hoofdstad en Milaan. Vorige week mocht ik ten kantore Famous zijn afscheidsinterview afnemen. Dat verschijnt deze vrijdag, 12 december, in Media.com, de mediabijlage van De Morgen. Hierbij alvast een voorsmaakje:

Hoe geraak je op zo’n positie in Italië? Moet je daarvoor solliciteren of hebben ze u gebeld?

WAUTERS: “Ik heb connecties. Mijn oom heet Corleone (lacht). TBWA heeft een talentscout. Is er ergens iemand nodig, dan legt hij zijn oor te luisteren bij de andere kantoren van het bureau. Ik vermoed dat ze bij TBWA in Brussel mijn naam getipt hebben. Ik ben naar Italië geweest om te praten en die gesprekken zaten meteen goed. Ze wilden geen Italiaan. De Italiaanse markt is vrij speciaal. Ze wilden kijken of het interessante vonken zou kunnen geven als  je iemand met een andere visie in die markt brengt.”

Groot-Brittanië is het moederland van creatieve reclame. Duitsland, Nederland en wij scoren ook erg goed. In Italië is dat toch heel wat minder?

WAUTERS: “Italië heeft niet de reputatie een goed reclameland te zijn. Dat ligt niet aan een gebrek aan talent, want dat is er genoeg, dat heb ik al gezien. Volgens sommigen ligt het aan behoudsgezinde klanten. Die zouden zeggen: ‘Zorg dat de lucht blauw is en de meisjes mooi zijn en begin nu niet weer over internet, want iedereen zit voor de tv.’ Dat klopt ook. In Italië blijft tv zonder twijfel het belangrijkste medium. Maar de reclamewereld is ook niet geïsoleerd. Ze weten goed genoeg wat er in de rest van de wereld gebeurt. Toen ik daar als de nieuwe creatief directeur werd voorgesteld, was er veel interesse, zowel van mensen binnen het bureau als van klanten. Ze denken: ‘Oké, eindelijk zullen we andere dingen kunnen doen. Eindelijk kunnen we werk maken zoals in de rest van Europa.’ In Italië worden jongeren ook niet meteen gestimuleerd om in de reclamesector te gaan werken. Design en mode worden daar nog altijd een pak hoger aangeschreven voor creatieve mensen. Reclame is in Rome geen glamoureus beroep.”

Een Reactie op “Famous in Italy

Plaats een reactie