I Love Gorillaz

Op concerten moet ik altijd lachen met al die mensen die de hele tijd met hun gsm het optreden staan te filmen. Zouden ze daar de volgende dag echt nog eens opnieuw naar kijken, denk ik dan, naar die kakofonie van te fel geluid en wazige beelden? Tot ik plots dit filmpje zag op YouTube, gefilmd in zo’n uitstekende kwaliteit dat het voelt alsof ik plots opnieuw sta te kijken naar – durf ik het schrijven? – het beste concert dat ik ooit gezien heb. Nooit eerder ben ik naar een optreden geweest waarbij zo’n gigantische groep op het podium stond, terwijl het geluid vlekkeloos bleef, met artiesten die een hele tour meereizen om twee nummers mee te zingen (zoals de legendary Bobby Womack in pyjama-kostuum in het filmpje, in de hand gehouden door Damon Albarn, het grootste muzikale genie van de laatste tien jaar. Met de helft van The Clash op bas en gitaar. En met visuals waarvan je tranen in de ogen kreeg. Van schoonheid. Van creativiteit. Van het contrast met de muziek. Zoals toen Womack ‘Cloud of Unknowing’ zong en je ondertussen zat te kijken naar echte beelden van kamikazepiloten die hun vliegtuigje lieten neerstorten op Amerikaanse vliegdekschepen. Grootse kunst. Lange tijd vond ik het een schande dat ze 60 euro voor een ticket vroegen. Gisterenavond heb ik elke seconde gedacht dat het optreden minstens dubbel zoveel waard was. Du jamais vu.

Een Reactie op “I Love Gorillaz

  1. damon a maakt zeker en vast fijne deuntjes. voor mij blijft the good, the bad & the queen het beste wat hij heeft gemaakt. gorillaz is een goede tweede, maar bij momenten vind ik het nogal middelmatig, getuige daarvan het eerste nummer dat je hier hebt gepost.

Geef een reactie

