Marco Van Basten

De voorbije dagen ben ik twee keer samen met fotograaf Yann Bertrand naar Ondiep geweest (check Yanns prachtige foto’s), de volkswijk in Utrecht waar Wesley Sneijder is opgegroeid. Ondertussen zijn we bijna kind aan huis in Café Murk, het gezellige en oer-Hollandse café waar we van eigenaar Joop altijd gratis en voor niets een versgemaakt broodje kroket kregen.

Op het terras van het café hebben we ons gisteren een deuk gelachen met de verhalen van de trouwe klanten. Ze vertelden dat ze vroeger goede vrienden waren met Marco Van Basten, eveneens afkomstig uit Utrecht. Maar Van Basten zien ze niet meer in de stad in het centrum van Nederland, en dus generen ze zich daar ook niet om vrijuit te vertellen hoe gierig één van de grootste Nederlandse voetballers aller tijden vroeger was.

Eén van de klanten van café Murk vertelde een mop die de krant niet haalde, omdat hij er niet toe deed in de repo’s die ik heb geschreven, maar die ik hier toch kwijt kan.

Twee vliegen zien elkaar regelmatig in de luchthaven van Schiphol. Zegt die ene vlieg tegen de andere: ‘Hoe komt het toch dat jij altijd zo bruin bent?’ Zegt de andere vlieg: ‘Ik kijk op het bord wat de tropische bestemmingen van die dag zijn. Zie ik iemand een ticket met zo’n bestemming uit zijn portefeuille halen, dan vlieg ik in die portefeuille en ga ik mee op reis.’ Denkt die ene vlieg: ‘Dat moet ik ook eens proberen.’ Wat later ziet ze dat Marco Van Basten een ticket richting Spanje uithaalt. De vlieg denkt: ‘Spanje? Niet slecht. Daar ga ik heen.’ En hup, ze vliegt in de portefeuille van Marco Van Basten.

Twee weken later zien de vliegen elkaar terug. Zegt de vlieg die altijd zo mooi bruin is: ‘Zeg, ging jij niet mee met Marco Van Basten naar Spanje? Hoe komt het dan dat je dan nog altijd zo bleekjes bent?’ Zegt die andere vlieg: ‘Ja, ik heb gedaan wat je gezegd hebt en ik ben in die portefeuille gevlogen. Alleen heeft hij ze twee weken niet meer opengedaan.’

Geef een reactie

